Talousarviopuhe 2021

Talousarviopuhe 08.11.2021 Liedon perussuomalaiset

Käsittelyssä oleva talousarvio ensi vuodelle 2022 sekä taloussuunnitelmat vuosille 2023 ja 2024, on tämän uuden Liedon kunnanvaltuuston ensimmäinen. Monelle meistä tämä on jokavuotista laskuharjoitusta, päätöksentekoa ja arvovalintoja. Toisille taas tämä päivä on se ensimmäinen päivä.

Meidän, Peruslietolaisten mielestä, kaikkien on hyvä muistaa, miksi ja keitä varten Liedon kunta on olemassa. Liedon kunnan tärkein tehtävä on tuottaa Liedon kuntalaisille laadukkaita palveluja kustannustehokkaasti eri sektoreilla. Suurin osa tarjottavista palveluista on lakisääteisiä, mutta on kunnalla myös vapaaehtoisia palveluja, joiden olemassaolosta neuvottelemme aika ajoin.

Monessa mielessä talousarvion laatiminen on erityisen haastavaa – tänäkin vuonna. Syitä on lukuisia, kuten esimerkiksi aikataulu, keskuudessamme edelleen vaikuttava koronaviruspandemia, sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuun siirtyminen hyvinvointialueelle, väestön ikääntyminen ja koko ajan lakiperusteisesti kunnille sysäsyt lisätehtävät ja vastuut. Soteuudistuksen pitäisi osan näistä haasteista nyt ratkaista, mutta mitkä ovat kustannukset ja ketkä sen kustantavat?

Kaikki tämä ja moni muu huomioon ottaen, on meidän kuitenkin tulevaisuuttamme suunniteltava olemassa olevilla resursseilla ja tarpeilla. Tämä talousarvio on siis nimenomaan talousarvio, ei vuoden 2022 taloustoteuma. Aika näyttää sitten toteuman.

Suunnitelmien, tilastojen, ennusteiden, oletuksien ja lukuisiin arvioihin perustuviin tunnuslukuihin nähden kunnanjohtaja on tullut yhteistulemaan että talousarvio ensi vuodelle näyttää positiiviselta noin 2 miljoonan euron verran.

Viime vuoden veroprosenttipäätöksen mukaan kuntalaisilta on niistetty ylimääräistä valuuttaa tämän vuoden aikana. Toteutunut verotulokertymä joka nyt on tilastoissa, näyttää ettei olisikaan tarvinnut moiseen ryhtyä. Nyt on oikea hetki palata aikaisempaan veroprosenttiin, joka oli perussuomalaisten tahtotila myös viime vuonna. Olemme siis kunnallisveroprosentin 19,50% kannalla. Tämä edesauttaa Liedon vetovoimaan ja imagoon positiivisesti. Kun luvut ja tilastot sen osoittavat on tehtävä oikeutetut päätökset.

Investointiosa on perusteellisesti käyty läpi useaan kertaan ja tulevaisuuden suunnitelmat sen osalta arvioitu. Suuria epävarmuuksia kuitenkin on. Rakennuskustannusten nousu on ollut huimaa ja tätä ei suunnitteluvaiheessa ole vielä osattu huomioida. Keskuskouluhanke on kuntamme lähihistorian suurin ja oletettavasti varattu raha ei siihen tule riittämään. Pitkään on asemalle työstetty esiopetustiloja ja nyt ne on realistisesti investointiosaan esitetty. Taseessa onneksi on jonkun verran ylijäämää, mutta kuinka kauan?

Julkisen sektorin velkataakka on kasvanut roimasti koronakriisin myötä. Me Lietolaisetkaan emme tästä ole säästyneet vaan tulevan vuoden arvion mukaan velkamme tulee olemaan noin 74 miljoonaa euroa. Helpohkolla jakolaskulla se on yli 3.600 euroa jokaista lietolaista kohden. Tulevaisuudessa tulee takaisinmaksun hetki – vai tuleeko?

Maahanmuutosta sen verran, että edelleenkään budjetista ei löydy kustannuksista mitään selvitystä tai arviota. Todistetusti ne kuitenkaan ilmaisia eivät ole.

Kuntalaki edellyttää, että talousarvio ja taloussuunnitelmat laaditaan siten, että niillä on mahdollista toteuttaa kuntastrategiaa ja turvata edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen. Käsittelyssä olevalla talousarvioesityksellä ja taloussuunnitelmilla on mahdollista toteuttaa kuntalain vaatimukset.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä on Lietolaisella perusjärjellä varustettu.

Näin ollen, perussuomalaisten valtuustoryhmä hyväksyy vuoden 2022 talousarvion ja taloussuunnitelmat 2023 ja 2024 esitetyllä tavalla.

Liedossa 8. marraskuuta 2021

Liedon perussuomalaisten valtuustoryhmä