Meriliedon kehittäminen

VALTUUSTOALOITE MERILIEDON KEHITTÄMISEKSI 14.10.2013

Tässä valtuustoaloitteessa esitetään kahden ns. kevythirsisen rakennuksen hankkimista majoituskäyttöön Liedon kunnan omistamalle Meriliedon virkistysalueelle – huolimatta säästöistä ja leikkauksista. Alueella on nykyään mahdollisuus yöpyä asuntoautossa ja asuntoperävaunussa, joille paikan voi vaikkapa vuodeksi saada haltuunsa melko kohtuullista vuokraa vastaan. Toki teltanpystytyskin on mahdollista ja maksu on hyvin pieni. Kunnan satsaukset Meriliedon kehittämiseen ovat olleet hyvin vaatimattomia viime vuosikymmeninä. Kunnan saamista vuokrista ja saunamaksuista on kustannettu lähinnä pieni kiinteistövero Kemiönsaaren kunnalle, jätehuolto ja tienpito talvella. Monet alueella käyvät kuitenkin arvostavat mökkimajoitusta, jossa voisi olla yön taikka muutamankin. Joka tapauksessa mökki tarjoaa aina paremman suojan kuin telttamajoitus. Myös ”vakituisten” asukkaiden vieraat arvostavat, jos  pääsevät mökkimajoitukseen yöksi. Mökissä voisi olla jonkin verran varusteita, kuten ns. listalämmitin, valaistusta ja pari pistorasiaa sekä palovaroitin. Kulutetusta sähköstä voisi velottaa ns. takamittarin avulla taikka arviokaupalla. Aloitteen tarkoituksena on järjestää kunnan virkistysalueelle Varsinais- Suomessa valmistettuja vierasmaja –tyyppisiä alle 10 neliön verannallisia kevythirsimökkejä, joitten hankintahinta on noin 2000 €/kpl (sis. alvin  ja rahdin). Alueen ”vakituiset” asukkaat tekevät paljon talkootöitä alueen hyväksi, joten rakennuspaikan raivaus ja itse pystytyskin tapahtuisi suorastaan ilmaiseksi.

Tähän valtuustoaloitteeseen liittyen on syytä ilmoittaa, että Pro Merilieto -kansalaisliike on jo jättänyt Varsin Hyvä ry:lle rahoitushakemuksen, jotta se organisaatio osallistuisi osaltaan tähän vaiheen I mökkiryhmän kustannuksiin. Näin ollen, Liedon kunnan rahallinen osuus tulee olemaan vain murto-osa kokonaiskustannuksista, koska talkootyön suurelle määrällekin on laskettava oma huomattava osuutensa. Vuokramökeistä alkaa toki tulla myös tuloa Liedon kunnalle, vaikka vuokrahinta per vrk pidettäisiin kohtuullisena. Näiden huolto, lähinnä vähäinen siivous on varsin pieni toimenpide. Vuokrattavien pienten mökkien saaminen alueelle monipuolistaisi tavallisten lietolaisten mahdollisuuksia hyödyntää tätä kunnan omaa virkistysaluetta, joka on varsin laaja ja ihanasti meren rannassa rauhallisella paikalla. Vain aniharvalla lietolaisella on mahdollisuus hankkia vapaa-ajan asuntoa eikä ainakaan meren rannalta!

Hannes Heikkilä (ps)