Terveyskeskuksen ajanvaraus tekstiviestillä

Valtuustoaloite    20.05.2013

Jokaisella kuntalaisella tulee olla yhtäläiset oikeudet perusterveydenhoitoon. Viittomakielisten osalta tämä oikeus ei täyty.

Liedon (Härkätien) terveyskeskus, terveyskeskuksen päivystys, hammashuolto, neuvolat ja joitakin muita sosiaalipuolen palveluita tulee varata puhelimitse. Sähköpostitse tai tekstiviestillä näitä varauksia ei voi tehdä. Tuolloin jää viittomakieliselle ainoaksi mahdollisuudeksi mennä itse paikanpäälle. Esimerkiksi omalle lääkärille pääsemiseen voi aikaa mennä useita tunteja, ehkä jopa koko päivä. Lisäksi tulkin saaminen on erittäin epätodennäköistä, sillä tulkkipalvelutkin tulisi varata viikkoa ennen. Väärinkäsitysten välttämiseksi tulisi oma sairastuminenkin silloin tietää viikkoa aikaisemmin.

Kustannuksistaan tekstiviestiajanvaraus tuskin jää kiinni. Kyseessä olevan palvelun tarvitsijoita on noin 50 viittomakielistä. Nämä edellä mainitut palveluthan voisi varata yhdestä puhelinnumerosta, joka voisi olla vaikka puhelinkeskuksessa tai terveyskeskuksen ajanvarauksessa.

Me allekirjoittaneet esitämme, että Liedon kunta ryhtyy toimiin viittomakielisten perusterveydenhoidon palveluiden saattamiseksi tältäkin osalta lakisääteiselle tasolle.
Liedon Perussuomalaisten valtuustoryhmä

Juhani Pilpola Hannes Heikkilä